ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Ψηφίστηκε το σχέδιο νόμου του ΥΝΑΝΠ: Σύγχρονες λύσεις στην ακτοπλοΐα – Ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος

 

Ψηφίσθηκε σήμερα 18 Μαρτίου 2020, από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής το οποίο δίνει σύγχρονες λύσεις σε σειρά σημαντικών θεμάτων της ακτοπλοΐας και ενισχύει σημαντικά το Λιμενικό Σώμα.

Πρόκειται για νομοσχέδιο αποκατάστασης της κανονικότητας στη λειτουργία του Υπουργείου» ανέφερε στην ομιλία του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, «αφού θέτει τις βάσεις για επίλυση σοβαρών και διαχρονικών ζητημάτων σε όλο το φάσμα πολιτικών, λειτουργιών και δομικών χαρακτηριστικών του τομέα αρμοδιότητας του Υπουργείου. Αντιμετωπίζουμε παθογένειες που κληρονομήσαμε αλλά και αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυσιπλοΐας και παράλληλα να διασφαλίσουμε το αίσθημα ασφάλειας δικαίου.

Παράλληλα, εισάγουμε τομές σε σχέση με τη λιμενική πολιτική και τα λιμάνια της χώρας, ενώ ταυτόχρονα υιοθετούμε πολιτικές για την ώθηση του θαλάσσιου τουρισμού, όπου απαιτούνται γενναίες αποφάσεις για την ουσιαστική στήριξη του κλάδου.

Τέλος, υλοποιούμε γενναίες αποφάσεις που τεκμηριώνουν την έμπρακτη στήριξη και ευγνωμοσύνη μας προς τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος, που με αυταπάρνηση είναι ταγμένοι στο καθήκον της έρευνας και διάσωσης της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, της προστασίας του περιβάλλοντος και της προάσπισης των θαλάσσιων συνόρων μας. Αυξάνουμε τις οργανικές θέσεις του Σώματος κατά 1500, εκ των οποίων οι 900 θα είναι στο Ανατολικό Αιγαίο, ενώ επιλύουμε δύο σημαντικά ζητήματα των στελεχών του, αυτά της στέγασης τους, αλλά και της φαρμακευτικής περίθαλψής τους».

«Η ψήφιση του σχεδίου νόμου», δήλωσε ο κ. Πλακιωτάκης, «αλλάζει κακώς κείμενα, εκσυγχρονίζει την υφιστάμενη νομοθεσία περί ακτοπλοΐας, ώστε να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις των επιβατών, οδηγεί στην καταγραφή και εφαρμογή θεμελιωδών αρχών και κανόνων λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, ενισχύει τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος, αναβαθμίζει τους ελέγχους, ενισχύει το επίπεδο ασφάλειας των λουόμενων στις παραλίες. Αποτελεί ένα σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού, προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας».

Επίσης με το ίδιο νομοσχέδιο προωθούνται καινοτόμες πρόνοιες για τους αποφοίτους των Ναυτικών Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς τους παρέχετε πλέον το δικαίωμα υπό όρους να εξελίσσονται μέχρι και τους βαθμούς του Α΄ Πλοιάρχου και Α΄ Μηχανικού Εμπορικού Ναυτικού, ενώ με ειδική ρύθμιση οι συνταξιούχοι του ΝΑΤ οι οποίοι απασχολούνται ως ωρομίσθιοι ναυτοδιδάσκαλοι στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού εξαιρούνται από τον Ν.4670/2020 (άρθρο 27), ο οποίος προβλέπει περικοπές των συντάξεων όσων συνταξιούχων απασχολούνται.

Ομιλία  υπουργού ΥΝΑΝΠ κ.Γιάννη Πλακιωτάκη

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Όπως έχω πει και στην επιτροπή, είναι ένα νομοσχέδιο αποκατάστασης της κανονικότητας στη λειτουργία του Υπουργείου μας, καθότι θέτει τις βάσεις για επίλυση σοβαρών και διαχρονικών ζητημάτων σε όλο το φάσμα πολιτικών, λειτουργιών και δομικών χαρακτηριστικών του τομέα αρμοδιότητας του Υπουργείου.

Με το νόμο αυτό καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε παθογένειες που κληρονομήσαμε πιστοί στα λεγόμενά μας και στις προεκλογικές μας δεσμεύσεις

Ταυτόχρονα όμως αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής εγχώριας ναυσιπλοΐας και παράλληλα να διασφαλίσουμε το αίσθημα ασφάλειας δικαίου.

Από την πρώτη στιγμή μιλήσαμε ξεκάθαρα ότι η ενίσχυση της ελληνικής σημαίας στη ναυτιλία είναι δομικό στοιχείο της πολιτικής μας και για αυτό το λόγο επαναφέρουμε την αρμοδιότητα του Κλάδου επιθεώρησης πλοίων πάλι στο Υπουργείο.

Παράλληλα – όπως θα σας παρουσιάσω παρακάτω – εισάγουμε τομές σε σχέση με τη λιμενική πολιτική και τα λιμάνια της χώρας, ενώ ταυτόχρονα υιοθετούμε πολιτικές για την ώθηση του θαλάσσιου τουρισμού, ειδικά υπο τις συνθήκες που διανύουμε, όπου απαιτούνται γενναίες αποφάσεις για την ουσιαστική στήριξη του κλάδου.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

 

με το πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εισάγουμε ρυθμίσεις και υλοποιούμε γενναίες αποφάσεις που τεκμηριώνουν  την έμπρακτη στήριξη και ευγνωμοσύνη, ως πολιτεία, προς τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος, που με αυταπάρνηση είναι ταγμένοι στο καθήκον της έρευνας και διάσωσης της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, της προστασίας του περιβάλλοντος και της προάσπισης των θαλάσσιων συνόρων μας.

 

Επιτρέψτε μου να σας παραθέσω συνοπτικά αλλά στοχευμένα τις βασικές πτυχές και ρυθμίσεις του προτεινόμενου νομοσχεδίου.

 

Το πρώτο μέρος, αφορά τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των θαλασσίων ενδομεταφορών και η αντιμετώπιση των προβλημάτων που έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία έτη στην ακτοπλοΐα.

 

Εισάγεται ρητή απαγόρευση αντικατάστασης συμβατικού πλοίου με ταχύπλοο ή υδροπτέρυγο πλοίο κατά τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου.

 

Τα ταχύπλοα και υδροπτέρυγα πλοία αποτελούν διακριτική κατηγορία πλοίων και ενόψει των ιδιαιτεροτήτων που αυτά παρουσιάζουν, μία τέτοια αντικατάσταση δύναται να δημιουργήσει στρέβλωση στον ανταγωνισμό και προβλήματα στην κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών.

Επιπροσθέτως, καλύπτονται νομοθετικά κενά που σχετίζονται με τα πλοία αυτά και θεσπίζεται συγκεκριμένη διαδικασία για την εκπρόθεσμη δρομολόγηση των πλοίων αυτών, ανάλογη της διαδικασίας που προβλέπεται για τα συμβατικά.

Εισάγεται ρύθμιση βάσει της οποίας τα πλοία ανοικτού τύπου δρομολογούνται υποχρεωτικά για 12 μήνες σε συγκεκριμένη γραμμή, προς αποφυγή της ανεξέλεγκτης μετακίνησης των πλοίων αυτού του τύπου σε διαφορετικές γραμμές κατά τη διάρκεια μίας δρομολογιακής περιόδου.

Συγχρόνως, θεσπίζεται η έκδοση Κανονισμού Αρχών και Λειτουργίας του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών προκειμένου να τεθούν συγκεκριμένοι ρητοί κανόνες προς τον σκοπό ομοιόμορφης αντιμετώπισης ομοίων περιπτώσεων και προς άρση των παραρμηνειών που αντιμετώπιζαν όλες οι πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου.

Τέλος, καταργούνται οι ποινικές κυρώσεις για την παράβαση του ν. 2932/2001, που μέχρι σήμερα δεν λειτούργησαν αποτρεπτικά για τους πλοιοκτήτες και θεσπίζεται αυστηρότερο σύστημα διοικητικών κυρώσεων.

Για παράδειγμα, προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο 20.000 ευρώ, το οποίο αυξάνεται στις 40.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής, για την έκδοση εισιτηρίων πριν την ανακοίνωση της δήλωσης δρομολόγησης πλοίου. Επίσης, προβλέπεται πρόστιμο 50.000 ευρώ για όποιον, ενώ έχει λάβει ανακοίνωση δρομολόγησης, δεν εκτελεί δρομολόγια.

Σε αυτό το σημείο θέλω να σας πω ξεκάθαρα την άποψη μου. Ο υγιής ανταγωνισμός ωφελεί το σύνολο της κοινωνίας και δη των νησιωτικών περιοχών.

Εμείς ρυθμίζουμε το πεδίο με καθαρούς κανόνες ως οφείλουμε.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή τούτη εδώ την ώρα, που βρισκόμαστε στην αίθουσα της ολομέλειας, βρίσκεται σε επιφυλακή.

Φυλάει τα θαλάσσια σύνορα της Πατρίδας, προστατεύει τη ζωή στη θάλασσα προστατεύει το θαλάσσιο περιβάλλον.

Όπως προείπα είναι χρέος της Πολιτείας να στηρίξει τα στελέχη του ΛΣ εμπράκτως.

Για το λόγο αυτό, υλοποιώντας και σχετική δέσμευση που είχαμε αναλάβει, νομοθετούμε για την αύξηση της οργανικής δύναμης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή.

Προσθέτουμε άλλες 1.500 οργανικές θέσεις στο Σώμα.

Και δε μένουμε εδώ.

Ορίζουμε ρητά με τη σχετική διάταξη, ότι οι 900 από αυτές θα κατανεμηθούν στα νησιά του Αιγαίου (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, νησιά του Βορείου Αιγαίου και Σαμοθράκη). Με αυτόν τον τρόπο οι λιμενικές αρχές των νησιών της Ελλάδος θα ενισχυθούν με πάνω από το 60% της αύξησης αυτής.

Το μήνυμα που δίδουμε είναι ξεκάθαρο.

Η αύξηση των οργανικών θέσεων του ΛΣ δεν είναι μήνυμα ενίσχυσης μόνο προς στο Σώμα, δεν είναι μήνυμα ενίσχυσης μόνο προς τα νησιά και τα λιμάνια της χώρας.

Είναι μήνυμα και προς την Τουρκία ότι το Λιμενικό Σώμα ενισχύεται και θα προστατεύει από δω και στο εξής τα θαλάσσια σύνορα με ακόμα μεγαλύτερη ισχύ σε μέσα και προσωπικό.

Και επειδή έσπευσε να κάνει ανέξοδη κριτική η αξιωματική αντιπολίτευση ρωτώντας γιατί δεν πήγαμε τις οργανικές θέσεις στις 10.500 απαντώ ξεκάθαρα:

Η εποχή της ανέξοδης παροχολογίας τελείωσε με την ψήφο του ελληνικού λαού.

Οι δημοσιονομικές συνθήκες και η προετοιμασία που έχουμε κάνει δείχνουν προς το παρόν αύξηση 1.500ων θέσεων!

Και αν εσείς θεωρείτε ότι είναι λίγες, εύλογα ρωτάει ο λαός και οι εκπρόσωποι των λιμενικών  για ποιο λόγο δεν προχωρήσατε εσείς σε αύξηση της δύναμης ούτε κατά μία θέση; Η μονότονη αλλά τελικά ακριβής απάντηση είναι ότι ΔΕ θέλατε.

Στο πάνελ ενός τηλεοπτικού καναλιού ψέλλισε ο κ. Σαντορινιός ότι οι οργανικές θέσεις είναι άδειες θέσεις, για να έρθει το ίδιο το νομοσχέδιο να τον διαψεύσει αποστομοτικά.

 

Προβλέπεται μεταβατική διάταξη προσλήψεων στο ΛΣ μέχρι να αποφοιτήσει η πρώτη σειρά των πανελληνίων εξετάσεων με διαγωνισμό και μοριοδότηση.

 

Προβλέπεται διάταξη δυνατότητας απευθείας κατατάξεων Πλοιάρχων και Μηχανικών από τις ΑΕΝ για τη στελέχωση των όλο και αυξανόμενων επιχειρησιακών πλωτών μέσων.

 

Προβλέπεται δυνατότητα εισόδου στο Σώμα στελεχών απολύτως αναγκαίων ειδικοτήτων – Νομικών, Οικονομικών, Ιατρών – τόσο μέσω της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων όσο και από τον ιδιωτικό τομέα που θα είναι έτοιμοι και πεπειραμένοι για να προσφέρουν στο Λιμενικό.

 

Το Λιμενικό Σώμα είναι ένα στρατιωτικώς συντεταγμένο σώμα και έχει διαδικασίες.

Οι διαδικασίες όμως θα πρέπει να διέπονται από αίσθημα δικαίου και όχι καταναγκασμού.

Οι τακτικές μεταθέσεις θα πρέπει να γίνονται με αντικειμενικά κριτήρια. Μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις και κατόπιν πρότασης του ανώτατου υπηρεσιακού οργάνου του Σώματος, το ΣΕΣ, προτάσσονται τα υπηρεσιακά κριτήρια. Ακόμα όμως και στις έκτακτες μεταθέσεις για τους χαμηλόβαθμους, τους πολλούς, υφίστανται αντικειμενικά κριτήρια. Το ρουσφέτι αντιμετωπίζεται και κυρίως ο αφοσιωμένος λιμενικός δύναται να σχεδιάσει ορθολογικά την καριέρα του πια.

Για τα στελέχη που προέρχονται από τη Σχολή Λιμενοφυλάκων, και είναι υψηλότατου μορφωτικού επιπέδου και κύρους, εισάγεται ένας επιπλέον βαθμός στο βαθμολόγιό τους.

Αναγνωρίζεται  η προσφορά τους και διορθώνεται η αβελτηρία που γεννήθηκε με το πρώτο μνημόνιο που αύξησε το χρόνο υπηρεσίας από 25 στα 35 και 40 έτη να παραμένουν στον ίδιο βαθμό στάσιμοι για 10 και 15 χρόνια. Τους δίνεται κίνητρο να προσφέρουν και πέραν του μέχρι τώρα καταληκτικού τους βαθμού, αξιοποιώντας την πολύχρονη πείρα τους στην υπηρεσία της Πατρίδας.

 

Στόχος του Υπουργείου και της Κυβέρνησης όμως είναι βελτίωση της ποιότητας ζωής των στελεχών του ΛΣ.

Δε δίνουμε μόνο έμφαση στην ενίσχυση του Σώματος με σύγχρονα επιχειρησιακά μέσα και προσωπικό.

Η πολιτική μας – πέραν του τεχνοκρατικού – έχει και ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα.

Η διοικητική μέριμνα ενισχύεται και αγωνιζόμαστε για αυτό.

Με το νομοσχέδιο εισάγεται δυνατότητα μίσθωσης κτιρίων στα νησιά για τις γυναίκες και τους άνδρες του ΛΣ τόσο μέσω εθνικών όσο και μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Ρυθμίζονται θέματα συνυπηρέτησης στελεχών με εκπαιδευτικούς.

Επεκτείνεται η μάχιμη πενταετία σε στελέχη που έκαναν μάχιμη υπηρεσία και δεν τους είχε αναγνωριστεί μέχρι σήμερα.

Δίδεται επίδομα στα ακριτικά νησιά της Σαγιάδας, των Οθωνών καθώς και στη Σκύρο που είχαν λησμονηθεί αδίκως μέχρι σήμερα.

Και λύνεται το ζήτημα που αδίκως χρόνιζε ως προς τα φάρμακα. Επί αυτής της Κυβέρνησης τα στελέχητου ΛΣ θα προμηθεύονται τα φάρμακά τους από τα συμβεβλημένα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ – και ευχαριστώ τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ για τη βοήθεια αυτή – δηλαδή σχεδόν από όλα τα φαρμακεία της Ελλάδος.

Το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται και θα βρίσκεται πάντα στις προτεραιότητες της Κυβέρνησης!

 

Ρυθμίζουμε επίσης θέματα αρμοδιότητας του ΛΣ σε θέματα αιγιαλού και παραλίας. Είναι πονηρή η επιλογή της λέξης «περιορίζεται» ως προς την αρμοδιότητα του ΛΣ από τον εισηγητή της μειοψηφίας και τον απορρίπτουμε. Εμείς είχαμε δεσμευτεί για την επιστροφή της αρμοδιότητας του αιγιαλού και παραλίας από αυτά εδώ τα έδρανα, και όχι μόνο, από το 2019. Θεωρούμε τη λέξη «απελευθερώνουμε» ορθή. Ο αποπροσανατολισμός του ΛΣ λήγει και το Σώμα εστιάζει στην άσκηση των εγγενών αρμοδιοτήτων του, που ασκεί εδώ και μισό αιώνα.

 

Τώρα, όσον αφορά την επαναφορά της αρμοδιότητας των κλάδων επιθεώρησης εμπορικών πλοίων.

Αυτό, συνιστά επιστροφή στην πραγματικότητα και στην κανονικότητα, διότι η Ελλάδα υπήρξε η μοναδική χώρα, η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, που δεν προβλεπόταν η εκπαίδευση και η πιστοποίηση επιθεωρητών των πλοίων της σημαίας της. Ακόμα και να θέλαμε να απεμπολήσουμε  τη συγκεκριμένη αρμοδιότητα, δε μας αφήνουν οι κανόνες οι διεθνείς και οι κανόνες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών του κλάδου θα είναι και το εχέγγυο για την αντικειμενικότητα και αμεροληψία των υπηρεσιών του κλάδου και προχωράμε στο επόμενο διάστημα για αυτό.

Θα ήθελα να αναφερθώ όμως και στην πρωτοβουλία που λαμβάνουμε για τη μέριμνα των Ελλήνων ανέργων ναυτικών, για τους οποίους προβλέπουμε τη δυνατότητα να μετακινούνται δωρεάν με τα δημόσια ΜΜΜ μέσω των πόρων του ΓΕΝΕ.

 

Με το παρόν νομοσχέδιο εισάγονται και διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Να σημειώσω ότι καταθέσαμε νομοτεχνική βελτίωση για το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής Αιγαίου, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα να στελεχώνεται από αρχιτέκτονα του περιφερειακού παρατηρητηρίου, ωστόσο επειδή δεν υπάρχει σήμερα και για να συγκροτηθεί νομίμως, πρέπει προβούμε στην παρούσα νομοθετική ρύθμιση.

Αυτό το κάνουμε ακριβώς για να προστατεύσουμε τα νησιά μας από την αυθαίρετη δόμηση όσο το παρατηρητήριο δε λειτουργεί. Σας καλώ λοιπόν να ψηφίσετε και αυτή τη διάταξη.

Ως προς το Μ.Ι.

Τα στοιχεία υλοποίησης, αλλά και η άποψη των εκπροσώπων του κλάδου για το σχεδιασμό του ΜΙ για τα καύσιμα, δε μας επιτρέπει να διαιωνίσουμε ένα λάθος με νέο λάθος.

Ρυθμίζουμε την παράταση τη πιλοτικής – και τονίζω το πιλοτικής αφού είναι όρος του νόμου σας – μέχρι την ολοκλήρωση της αξιολόγησής του μέτρου.

Στόχος μας είναι να ενταχθεί στο ευρύτερο πλαίσιο της νησιωτικής πολιτικής που με ολοκληρωμένο τρόπο θα εισάγει καινοτόμα και στοχευμένα χρηματοδοτικά εργαλεία, εξωστρέφεια και αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Η επιδοματική λογική των προηγουμένων ετών και η παραγωγικά «τυφλή» προσέγγιση δεν αποδίδει.

Το επόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου θα αφορά ακριβώς τη θεσμοθέτηση της δημόσια νησιωτικής πολιτικής και θα εισάγει τις αναγκαίες νομοθετικές παρεμβάσεις για τη διακυβέρνηση της νησιωτικότητας, την απλούστευση των διαδικασιών για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων και την παροχή κινήτρων μετακίνησης στους νησιώτες, ώστε η ωφέλεια να συνδέεται με μια πραγματική και κανονική περιφερειακή νησιωτική πολιτική με κοινωνικό πρόσημο.

Οι πρωτόγνωρες συνθήκες και οι επιπτώσεις στην νησιωτική οικονομία λόγω των έκτακτων καταστάσεων που αντιμετωπίζουμε, επιζητούν γενναίες αποφάσεις και ευέλικτες μορφές στήριξης της ανάταξης της νησιωτικής μας οικονομίας και του νησιωτικού κοινωνικού κεφαλαίου.

 

Επιπλέον, σε άλλα θέματα Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, αναφέρω επιγραμματικά.

Κάναμε δεκτή την πρόταση της ΚΕΔΕ και του Δημάρχου Μυκόνου, και πλέον έχει άποψη η τοπική κοινωνία για τις πλωτές εξέδρες στους Δήμους που επηρεάζονται από αυτές. Επίσης, επειδή αναφέρθηκε από τα έδρανα του Σύριζα στην επιτροπή, διαβάζω: «Άρθρο 56 – Ρύθμιση θεμάτων πλωτών εξεδρών –  1.α) Με την επιφύλαξη των διατάξεων για τις περιοχές απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας … κτλ.».

Συνεπώς, οι περιοχές Natura 2000 και όλες οι περιοχές περιβαλλοντικής προστασίας,προστατεύονται από τις οικείες διατάξεις απολύτως. Συνεπώς, καλείστε να στηρίξετε και αυτήν την διάταξη.

 

Για τις δειγματοληπτικές γεωτρήσεις…

Δεν πρόκειται για γεωτρήσεις υδρογονανθράκων αλλά για προ-έργο που πραγματοποιείται πριν από κάθε λιμενικό έργο και αυτή τη στιγμή υπόκειται σε αδικαιολόγητη γραφειοκρατία. Με τη διάταξη μας λύνεται και αυτό. Αυτό προς άρση των αμφιβολιών, καλείστε και αυτήν να την υπερψηφίσετε.

 

Για τον καθορισμό των ορίων ζώνης λιμένα….

Επειδή το νομοθετικό πλαίσιο είναι αυστηρό και επειδή ακόμα υφίστανται ζητήματα σε κάποιους οργανισμούς (Καβάλα + Κέρκυρα) είναι ασόβαρο να υποστηρίζει κάποιος ότι δεν τα λύνω γιατί η προθεσμία έχει περάσει. Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να λυθούν τα ζητήματα. Καλείστε να την ψηφίσετε.

Ως προς το ζήτημα με τις προθεσμίες για τη νομιμοποίηση των κατασκευών και των λιμενικών εγκαταστάσεων…..

θεωρούμε ότι η προθεσμία είναι αναγκαία και ικανή για την ΕΠΙΛΥΣΗ των προβλημάτων και δη σε αυτήν την συγκυρία – ακούσατε και τον Πρωθυπουργό εχθές.

 

Σχετικά με το θέμα της ΕΣΑΛ..

Η ρύθμιση για την ανασυγκρότηση της ΕΣΑΛ αντιμετωπίζει κριτική και την κατανοώ.

Όμως θα πρέπει να αντιληφθούν οι πτέρυγες τις Βουλής ότι δεν είναι ορθό να εναποτίθεται τόσο μεγάλο πολιτικά βάρος στους υπηρεσιακούς παράγοντες.

Η ανάπτυξη των λιμένων αποτελεί κεντρική επιλογή της Κυβέρνησης και διατυπώθηκε και προεκλογικά.

Η αναβάθμιση της ΕΣΑΛ σε επίπεδο γενικών γραμματέων ευθυγραμμίζει το όργανο με την εθνική πολιτική κατεύθυνση ενδυνάμωσης και εξέλιξης των λιμένων της χώρας. Επαναλαμβάνω ότι ο υπηρεσιακός χαρακτήρας δεν απεμπολείται, ειδικά για τα τεχνικά ζητήματα.

 

Σχετικά με το περίφημο «άρθρο 105»…..

Εισηγούμαστε την κατάργηση του άρθρου 105 του ν. 4504/2017, καθότι δεν εφαρμόστηκε ποτέ στην πράξη.

Με το άρθρο 105 επιχειρήθηκε ανεπιτυχώς από την Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. η αποσπασματική νομοθέτηση μόνο της λιμενικής υπηρεσίας συλλογής αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων, από τις συνολικά 7 λιμενικές υπηρεσίες που ρυθμίζει ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 352/2017.

Οι διατάξεις δε του άρθρου 105 έρχονται σε αρκετά σημεία σε ευθεία αντίθεση με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Με την κατάργηση του άρθρου 105, θα ακολουθήσει άμεση και ευθεία εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 352/2017 για όλες τις λιμενικές υπηρεσίες που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του.

Η κατάργηση του άρθρου 105 βρίσκει σύμφωνη και την Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, ο Πρόεδρος της οποίας έχει δημοσίως εκφράσει την άποψη ότι η κατάργησή του είναι καλύτερη από τη διατήρησή του.

Να σημειώσω και το εξής…

Πλην της αρχής της ελεύθερης διακίνησης ανθρώπων, αγαθών και υπηρεσιών που αποτελεί θεμέλιο λίθο της ΕΕ, υφίσταται και ο θεμέλιος λίθος της αρχής της ελεύθερης οικονομίας. Με άλλα λόγια, το επιχείρημα ότι ένας Κανονισμός της ΕΕ οδηγεί σε μονοπώλια είναι το λιγότερο άτοπο.

 

Ως προς τις τροπολογίες που κατατέθηκαν,

Αναφέρω επιγραμματικά τα εξής.

Η κατάργηση της ΔΑΛ που ήταν δέσμευσή μου από το 2016 δεν σημαίνει ότι η αρμοδιότητες της απεμπολούν το δημόσιο χαρακτήρα τους. Στα πλαίσια του νέου οργανισμού του Υπουργείου, θα ασκούνται πλέον από τις αρμόδιες διευθύνσεις και τα καθ’ ύλην αρμόδια στελέχη τους. Η αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας θα προχωρήσει απρόσκοπτα χωρίς τα τεχνητά εμπόδια που εφηύρατε.

Οι συνταξιούχοι ναυτο-διδάσκαλοι στηρίζονται εμπράκτως στο έργο που επιτελούν και αίρεται η αδικία που δημιούργησαν οι νομοθετικές παλινωδίες του παρελθόντος.

Δίνουμε τη δυνατότητα στους ναυτικούς που έχουν αποφοιτήσει από τα ΕΠΑΛ, περαιτέρω επαγγελματικής εξελίξεως. Δίνεται η δυνατότητα στους ναυτικούς αυτούς, υπό προϋποθέσεις, να ανελιχθούν και στο βαθμό του πλοιάρχου ή μηχανικού πρώτης τάξεως.

Τέλος, και ελέω των απρόβλεπτων γεγονότων που προέκυψαν ως αποτέλεσμα των μέτρων αντιμετώπισης του κορωνοιού, αλλά και των συνθηκών σε σχέση με το μεταναστευτικό, εισάγεται δυνατότητα παράτασης των κρίσεων έως και τρεις μήνες από έναν που είναι σήμερα.

Για τα υπόλοιπα και για οικονομία χρόνου σας παραπέμπω και στα πρακτικά της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου.

 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,

Το νομοσχέδιο αυτό έχει στόχους και τους πετυχαίνει.

Ενισχύει τον ανταγωνισμό στην ακτοπλοΐα,

Ενισχύει το Λιμενικό Σώμα και τα στελέχη του,

Ενισχύει την ασφάλεια των πλοίων,

Ενισχύει τα λιμάνια μας,

Ενισχύει το θαλάσσιο τουρισμό μας.

Καλείστε όλοι με ευσυνειδησία και παρρησία να υπερψηφίσετε το πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

To Top