Παρασκευή , 19 Απρίλιος 2024
Home ΕΛΛΑΔΑ Η Σταυρούλα Αγγούρα της Zouros Group στο συνέδριο “Καλές θάλασσες με υγεία και ασφάλεια”
ΕΛΛΑΔΑΝΑΥΤΙΛΙΑ

Η Σταυρούλα Αγγούρα της Zouros Group στο συνέδριο “Καλές θάλασσες με υγεία και ασφάλεια”

Η κ. Σταυρούλα Αγγούρα Νομικός Σύμβουλος στην εταιρεία Zouros Group , συμμετείχε στο συνέδριο «Καλές θάλασσες με υγεία και ασφάλεια» που διοργανώθηκε από την  Daskalakis  Congress  trv, πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά στις 20 Σεπτεμβρίου 2023.

Η ενότητα  ήταν η «Ασφάλεια στη θάλασσα» και από τις απαντήσεις της  κ. Άγγουρα μάθαμε  πολλές ενδιαφέροντες  ειδήσεις, που ακολουθούν:

 

– Πώς αντιμετωπίζετε τις απαιτήσεις της αγοράς για μειωμένες εκπομπές CO2 και τα πρότυπα ηθικής βιωσιμότητας και διακυβέρνησης (ESG)?

Λένε ότι η εποχή της υλοποίησης του ESG στη ναυτιλία έχει ήδη έρθει. Η εφαρμογή του τρίπτυχου Περιβάλλον – Κοινωνία – Εταιρική Ευθύνη ολοένα και βρίσκει έδαφος στις ναυτιλιακές εταιρείες..Τα πρότυπα ESG ήρθαν για να μείνουν και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός πως συχνά η πρόοδος μιας εταιρείας σε σχέση με τα ESG αποτελεί θεσμικό κριτήριο δανειστών και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων.

 

Πιο συγκεκριμένα είναι γεγονός ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία καλείται να συμμορφωθεί με τις νέες κανονιστικές απαιτήσεις, τα πρότυπα και τις τάσεις της αγοράς γύρω από την Αειφορία, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας του περιβάλλοντος και του μετριασμού των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

Αυτά ισχύουν από την κατασκευή ενός νέου πλοίου στο ναυπηγείο, μέχρι την ανακύκλωση του πλοίου στο τέλος της ωφέλιμης ζωής του.

Ως αποτέλεσμα, οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις παρακολούθησης και υποβολής εκθέσεων σχετικά με τους περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και κυβερνητικούς παράγοντες (ESG), να μετρήσουν τον αντίκτυπο των δραστηριοτήτων τους  και να προσαρμόσουν τον τρόπο λειτουργίας τους ώστε να επιτύχουν τους στόχους και τους σκοπούς της βιομηχανίας.

 

Ο ΙΜΟ, ο πιο έγκυρος παγκόσμιος ναυτιλιακός οργανισμός, έχει θέσει τους ακόλουθους στρατηγικούς στόχους σχετικά με το θαλάσσιο “αποτύπωμα” στο παγκόσμιο περιβάλλον:

– Μείωση της μέσης έντασης των εκπομπών CO2 κατά 40% έως το τέλος του έτους 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008.

– Μείωση των συνολικών ετήσιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το έτος 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008.

 

Πολιτικές που θεωρήθηκε ότι εφαρμόζονται για τη μείωση των γενικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των πλοίων, συμπεριλαμβανομένων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, είναι πχ η δοκιμή εναλλακτικών καυσίμων και η μείωση του φορτίου των μηχανημάτων στο λιμάνι.

 

Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αναφερθούμε στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΔΜ) το οποίο στηρίζεται στον κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 1315/2015 που ορίζει τα ζητήματα χρηματοδότησης δηλαδή το connectingEuropefacility. Σύμφωνα με αυτά ορίζεται ένα κεντρικό δίκτυο (corenetwork) με διαδρόμους και ένα εκτεταμένο δίκτυο(comprehensivenetwork).

Στόχος για το δίκτυο αυτό αποτελεί η διασύνδεση των περιοχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης,

η ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και υπηρεσιών εφοδιαστικής (logistics),

η συνεργασία των υποδομών και των συστημάτων,

η διευκόλυνση των διαδικασιών για καλύτερες, ταχύτερες, αποτελεσματικότερες και βιώσιμες μεταφορές.

Για την ενημέρωσή σας στο κεντρικό δίκτυο περιλαμβάνονται 5 ελληνικοί λιμένες, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Πειραιάς.

Στο εκτεταμένο δίκτυο περιλαμβάνονται οι εξής λιμένες Βόλος, Ελευσίνα, Καβάλα, Καλαμάτα, Κατάκολο, Κέρκυρα, Κυλλήνη, Λαύριο, Μύκονος, Μυτιλήνη, Νάξος, Πάρος, Ραφήνα, Ρόδος, Σαντορίνη, Σκιάθος, Σύρος, Χαλκίδα, Χανιά, Χίος.

 

Για να γίνουν όλα αυτά τι πρέπει να γίνει  τι απαιτείται

  • Σαφής στόχευση και προτεραιοποίηση εθνικών στόχων και επιδιώξεων μεσα από μια καθορισμένη στρατηγική για τα λιμάνια και τις συνδυασμένες μεταφορές όπως και ο συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων.
  • Εξωστρέφεια και επιδίωξη συνεργασιών
  • Προώθηση χρήσιμων έργων για την ανάπτυξη του συστήματος και τη διεκδίκηση μεριδίου της μεταφορικής αγοράς

Τα λιμάνια που είναι στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών θα πρέπει να ετοιμαστούν για να μπορούν να φτιάξουν κατάλληλους σταθμούς ανεφοδιασμού ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις με τα πράσινα πλοία γι᾽ αυτό θα πρέπει να επικαιροποιήσουν το επενδυτικό τους πρόγραμμα που πρέπει να αναφέρεται στο masterplan.

 

Περιγράψτε τον αντίκτυπο που έχει στον τομέα σας οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως η ένοπλη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας και η ενεργειακή κρίση.

Δεδομένου των κυρώσεων από την ΕΕ προς τους Ευρωπαϊκούς λιμένες λόγω του πολέμου Ρωσίας με την Ουκρανία αναγκαστικά φορτία είτε χύδην είτε σε υγρή μορφή ή αέρια μορφή πλέον έρχονται στους Ευρωπαϊκούς λιμένες από άλλες χώρες. Στο πλαίσιο αυτό δείχνει να έχει αυξηθεί η εμπορική κίνηση μεταφοράς αντίστοιχων προϊόντων στους Ευρωπαϊκούς λιμένες από άλλες χώρες και προς την χώρα μας όπου παρουσιάζεται μεγαλύτερος αριθμός αφιξοαναχωρήσεων πλοίων. Επομένως όπως καταλαβαίνετε η χρήση των ρκ λιμένος που είναι υποχρεωτική τόσο στην είσοδο όσο και στην έξοδο του πλοίου από τα λιμάνια είναι πιο συχνή και παρουσιάζεται μια μεγαλύτερη δραστηριότητα αναφορικά με τις ρυμουλκικές εργασίες.

Οπότε τα εμπορικά πλοία και ειδικότερα η κατηγορία των χύδην και δεξαμενοπλοίων ευνοήθηκαν σίγουρα με τις εξελίξεις αυτές.

Δηλαδή ο τομέας μας θα μπορούσαμε να πούμε ότι ευνοείται  εν ευρεία έννοια του όρου με τις γεωπολιτικές εξελίξεις καθώς έχουμε περισσότερες αφίξεις και αναχωρήσεις εμπορικών πλοίων επομένως έχουμε μεγαλύτερη δραστηριότητα στα λιμάνια και περισσότερη δουλειά για τις εταιρίες που έχουν ΡΚ λιμένος προκειμένου να μπουν και να βγουν τα πλοία αυτά προκειμένου να κάνουν την ρυμούλκηση με ρκ ασφαλείας. ‘Ολα τα πλοία με ξένη σημαία έχουν υποχρέωση να μπουν και να βγουν από τα λιμάνια με ρυμουλκά άρα ευνοήθηκε ο τομέας αυτός

Όσο περισσότερες αφίξεις και αναχωρήσεις είτε σε εμπορικά πλοία είτε σε κρουαζιερόπλοια τόσο περισσότερο ευνοείται ο κλάδος των ρκ.

 

Εφόσον περιορίστηκε άρα η μεταφορά του φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας και της Ρωσίας χώρες όπως η δικιά μας πήρε ένα κομμάτι αυτής της δραστηριότητας και επομένως ευνοήθηκε παράλληλα και ο τομέας των ΡΚ λιμένος με τον τρόπο που εξήγησα.

 

Η ομιλούσα Dr. Stavy Angoura is LL.M. (QMUL) Attorney- at- law, Δρ. Πανεπιστημίου Λουξεμβούργου

https://www.zouros.gr/

Ρεπορτάζ  Κλαίρη Παπαγεροθέου

 

Στην αρχική φωτογραφία από αρ. Στέφανος Παπανδρέου (EL NAVI) Ανδρέας Τσαβλίρης TSAVLIRIS SALVAGE, Dr.Stavy Angoura, Νίκος Γεωργόπουλος DIAPLOUS.

Related Articles

ΟΛΠΑ.Ε.:  Συμμετοχή στην 1η Έκθεση “Logistics&TransportsThessaloniki Expo”

Η ΟΛΠ Α.Ε. συμμετείχε ως εκθέτης στην 1η Έκθεση «Logistics&TransportsExpo» που διεξήχθη...

Η Diana Shipping Inc. Ανακοινώνει το συμβόλαιο Time Charter για το m/v PS Palios

ΑΘΗΝΑ, ΕΛΛΑΔΑ, 18 Απριλίου 2024 – Η Diana Shipping Inc. (NYSE: DSX),...

΄΄ENERGY SAVING DEVICES / PROPELLERS΄΄από το Chios Marine Club & την Piraeus Marine Services S.A.

ΕΣΠΕΡΙΔΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΄΄ENERGY SAVING DEVICES / PROPELLERS΄΄ 17 Απριλίου 2024, Auditorium Ομίλου Αγγελικούση   Την Τετάρτη 17/04/2024, πραγματοποιήθηκε...