ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Σε διαβούλευση έως 21/1 το νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας για τα πλοία αναψυχής

Μετά από συλλογική επίπονη προσπάθεια, εμπειρία και έρευνα για το θέμα ανάπτυξης του κλάδου των σκαφών αναψυχής και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής του, το Υπουργείο Ναυτιλίας και η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων έχουν την χαρά να ανακοινώσουν ότι τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση μια πρόταση θεσμικού πλαισίου, που ευελπιστούμε ότι θα δείξει τα ευεργετήματα της, ήδη από το καλοκαίρι του 2022 !!!

Ιδιαίτερα ευχαριστώ (!!!) για την συμβολή της, την Υποπλοίαρχο Λ.Σ. Νικολέτα ΣΕΡΕΜΕΤΑΚΗ και τον Ανθυπασπιστή Λ.Σ. Ιωάννη ΖΑΡΚΑΔΟΥΛΑ που επεξεργάστηκαν ουσιαστικά την νομοθετική πρωτοβουλία αλλά και τα στελέχη της Δ/νης Ναυτιλιακών Επενδύσεων & Θαλάσσιου Τουρισμού (ΔΙΝΕΘΑΤ) για την πολύτιμη συνδρομή τους στην ολιστική προσέγγιση του νομοσχεδίου.

Ο κλάδος και η αγορά των πλοίων αναψυχής, με στοιχεία του 2018, ξεπερνά το € 1 δισ. δηλ. το 1,4% του ΑΕΠ, δημιουργώντας περίπου 43.000 άμεσες θέσεις εργασίας. Οι ναύλοι υπολογίζονται στα € 433 εκατ, τα κρατικά έσοδα στα € 150 εκατ., ενώ τα σκάφη ξοδεύουν σε όλη την παράκτια και νησιωτική Ελλάδα σε συντηρήσεις, ανταλλακτικά, ελλιμενισμούς περίπου € 223 εκατ. Το πιο ενδιαφέρον όμως στοιχείο είναι ότι η ανάπτυξη του yachting προκαλεί πολλαπλασιαστικά οφέλη στην τοπική-νησιωτική και εθνική οικονομία, που κανένα άλλο είδος τουρισμού δεν έχει σε τέτοιο βαθμό. Η μέση τουριστική δαπάνη ενός τουρίστα με σκάφος είναι από € 1.000 έως € 2.700 περίπου, όταν π.χ. στον ξενοδοχειακό κλάδο η μέση τουριστική δαπάνη ανά επισκέπτη είναι περίπου € 535 (δηλ. έως και 5 φορές πιο υψηλή στο θαλάσσιο τουρισμό).

Τι ισχύει σήμερα ;;;

Ένα πολυδαίδαλο νομικό καθεστώς. Ο βασικός νόμος (ν.4256/2014 «Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις») έχει τροποποιηθεί από το 2014 μέχρι σήμερα εξήντα επτά (67) φορές !!!!. Πέρα από αυτό στην πράξη έχουμε ένα «οιονεί cabotage», υπάρχει εξαιρετικά σημαντική απώλεια κρατικών εσόδων, είναι «θεσμός» οι παράνομες ναυλώσεις και δυστυχώς χαίρονται τα νησιά μας πλοία αναψυχής αφήνοντας «ψίχουλα» στη χώρα. Επίσης, σημαντική είναι η γραφειοκρατία στα Λιμεναρχεία και αλλού, δημιουργώντας άσχημο κλίμα στους τουρίστες που περιμένουν στις ουρές, ενώ υπάρχει σύγχυση με το πλαίσιο ασφάλισης των πληρωμάτων των πλοίων αυτών.

Τι προτείνουμε

Προτείνουμε ένα συνεκτικό νομοθέτημα που ευελπιστούμε ότι θα διαρκέσει σε βάθος χρόνου, ώστε η αγορά να ξέρει πως θα κινηθεί και θα επενδύσει, με ασφάλεια. Εξορθολογικεύονται και απλουστεύονται διαδικασίες. Η βασική πολιτική που προωθείται όμως είναι η απελευθέρωση της αγοράς των πλοίων αναψυχής άνω των 35μ υπό ξένη σημαία, υπό όρους & προϋποθέσεις. Η μεγάλη επιτυχία της εφαρμογής του νέου νόμου θα είναι το home porting αυτών των σκαφών στην Ελλάδα, που σήμερα ξεκινούν τα ταξίδια τους από την Αλβανία, την Τουρκία και αλλού. Επίσης, με το νομοσχέδιο αποσαφηνίζεται το θεσμικό πλαίσιο για την ασφάλιση των πληρωμάτων και από τις βασικότερες μεταρρυθμίσεις του είναι ότι εδραιώνεται ένα ενιαίο ψηφιακό «οικοσύστημα» για όλο τον κύκλο λειτουργίας και δραστηριοποίησης ενός επαγγελματικού σκάφους/ πλοίου αναψυχής. Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου άμεσα θα «τρέξουν» δύο βασικές εφαρμογές : το e-ΝΕΠΑ και το e-Ναυλοσύμφωνο, που θα αλλάξουν ριζικά τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς.

Περιμένουμε τα σχόλια σας επί του νομοσχεδίου, μέχρι 21/1/2022, για να κάνουμε ακόμη πιο αποτελεσματική την πρότασή μας.

Δρ Ευάγγελος Κυριαζόπουλος

Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων

Πηγή

The Great Greek Big Blue – G2B2

 

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

To Top