ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Ο Πρόεδρος ΕΒΕΠ για τις: «Πολυτροπικές και Συνδυασμένες Μεταφορές»

Ομιλία  κ.Βασίλη Κορκίδη πρόεδρου ΕΒΕΠ στην κλειστή συνάντηση:

«Multimodal Trans[Ports] Maritime Logistics & Supply Chain Summit»

Είναι σίγουρο ότι δεν αρκεί σήμερα να προβούμε σε ιστορικές αναφορές, για το «σταυροδρόμι» της Μεσογείου, για τη σημασία της Εγνατίας, για το ρόλο των λιμανιών στο παγκόσμιο εμπόριο. Δεν θα είχε νόημα. Οφείλουμε όμως να θέσουμε «τον δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων», εξετάζοντας τις αδυναμίες μας αλλά, συνάμα, και να φωτίσουμε το τι δέον γενέσθαι ώστε η χώρα να βρεθεί ισχυροποιημένη στο πεδίο των συνδυασμένων μεταφορών και του ισχυρότατου διεθνούς ανταγωνισμού που αναπτύσσεται. Είναι γεγονός ότι το παγκόσμιο εμπόριο, που προσδιορίζει τις εμπορευματικές ροές, άρα και τους κόμβους διανομής, αναζητά τις γρηγορότερες επιλογές διαμετακόμισης με γνώμονες τον χρόνο και το κόστος. «Ο χρόνος είναι χρήμα». Δυστυχώς στην ελληνική πραγματικότητα ο τομέας των μεταφορών, πολύ δε μάλλον των συνδυασμένων μεταφορών, αποτελούσε terra incognita για το ρόλο και τη συνεισφορά του στις τοπικές και την εθνική οικονομία. Για δεκαετίες τα κύρια κομβικά λιμάνια της χώρας παρέμεναν «αποκομμένα» από το σιδηροδρομικό γίγνεσθαι και με σιδηροδρομικές καλύψεις υποτυπώδεις έως ανύπαρκτες που ακόμη και σήμερα αποτελούν αντικείμενο συζήτησης για τον εκσυγχρονισμό τους, την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων στον σιδηροδρομικό ΠΑΘΕ κλπ. Μόνο για τη σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΠ οι συζητήσεις κράτησαν κάτι περισσότερο από μία συναπτή εικοσαετία και θα συνεχίζονταν, πιθανώς, μέχρι σήμερα αν δεν είχε περάσει το λιμάνι στα χέρια της COSCO. Ο Κινεζικός λιμενικός διαχειριστής «τάραξε τα νερά», διαβλέποντας και επενδύοντας σε επιχειρησιακές δραστηριότητες των συνδυασμένων μεταφορών με ορίζοντα. Δεν ξενίζει κανένα επαΐοντα το γεγονός ότι λίγο μετά την σύναψη συμφωνίας Σουέζ- ΟΛΘ η ΕΡΓΟΣΕ «έτρεξε» την διαδικασία για την σιδηροδρομική κάλυψη του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ και της σύνδεσής του με το διεθνές δίκτυο μέσα από νέα χάραξη. Και αν Πειραιάς και Θεσσαλονίκη περιμένουν το transshipment η Αλεξανδρούπολη το περιμένει ως «μάνα εξ ουρανού» αφού η γεω-στρατηγικής της θέση της δίνει πλεονεκτήματα για συνδυασμένες μεταφορές με διεθνές ενδιαφέρον για το οποίο και τις προεκτάσεις του στα γεω-πολιτικά έχουν γίνει διεξοδικές συζητήσεις και πληθώρα αναλύσεων. Σήμερα δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής μας ότι λιμάνια της Β. Ευρώπης αλλά και της Μεσογείου ευθέως ανταγωνιστικά προς τον Πειραιά προεξάρχουσας της Βαλένθια έχουν δαπανήσει πακτωλούς κονδυλίων για την υπερ- βελτίωση τω σιδηροδρομικών τους καλύψεων. Η κίνηση αυτή είχε διπλό χαρακτήρα καθώς η Κίνα στήριξε και στηρίζει παντοιοτρόπως τόσο τον θαλάσσιο όσο και το σιδηροδρομικό δρόμο του μεταξιού. Μάλιστα λιμάνια της Β. Ευρώπης με λιμάνια της Μεσογείου έσπευσαν με την συνέργεια εταιριών-παρόχων σιδηροδρομικών εμπορικών μεταφορών να αναπτύξουν «κάθετους» και «οριζόντιους» σιδηροδρομικούς άξονες προκειμένου να μην «χάσουν το πάρτι» που έχει σηματοδοτήσει η διεθνής κρίση στις εμπορευματικές μεταφορές με τα κόστη διαμετακόμισης στα ουράνια και το διεθνές εμπόριο ευρισκόμενο σε «απόγνωση» να αναζητά εναλλακτικές.

 

Οι σιδηροδρομικοί άξονες στην Ε.Ε. αναμόρφωσαν και επιχειρησιακά τις οδικές μεταφορές σε συνδυασμό με την αξιοποίηση και των πλεύσιμων ποτάμιων «οδών» και είναι σίγουρο ότι βρισκόμαστε σε μία «άνοιξη» της συνδυασμένης μεταφοράς. Την οποία η Ελλάδα δεν πρέπει να την χάσει. Πρέπει και οφείλουμε να επενδύσουμε στις συνδυασμένες μεταφορές. Πρέπει και οφείλουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που παρέχει η ΕΕ. Πρέπει και οφείλουν οι επιχειρήσεις να βελτιώσουν τις ψηφιακές υποδομές γιατί σήμερα οι ψηφιακές πλατφόρμες είναι μία πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί καθώς προσδιορίζει ένα εκ των βασικών δεικτών ανταγωνιστικότητας. Δεν είναι παράδοξο ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων όπως η MSc η Maersk και η CMA/CGM επενδύουν στις συνδυασμένες μεταφορές εξαγοράζοντας εταιρίες του τομέα των logistics. Είναι η ώρα να δράσουμε ανάλογα.

 

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

To Top