ΠΕΙΡΑΙΑΣ

ΕΒΕΠ: «Βελτιωμένες προβλέψεις για επενδύσεις και τουρισμό, δυσμενείς για αυξήσεις και πληθωρισμό»

Πολλοί επενδυτικοί οίκοι έχουν εκδώσει βελτιωμένες προβλέψεις για την ελληνική οικονομία το 2022, με εκτιμήσεις να κυμαίνονται μεταξύ 3% και 5,5%. Ο ιαπωνικός οργανισμός R&I έγινε ο τέταρτος οργανισμός που ώθησε την αξιολόγηση του ελληνικού χρέους ένα βήμα μακριά από την επενδυτική βαθμίδα και αναβάθμισε την Ελλάδα σε BB+ με σταθερή προοπτική, μετά τα S&P, DBRS και Scope. Οι επενδυτικοί οίκοι έχουν βελτιώσει τις εκτιμήσεις τους για την ανάπτυξη για την Ελλάδα. Η UniCredit είναι η τελευταία που αναθεώρησε την πρόβλεψή της για το 2022, έως και 3,8%, από 3,3%. Η DZ Bank είχε σημαντική αναθεώρηση προς τα πάνω στο 4,2%, από 1,9% προηγουμένως. Η UBS βλέπει 4% το 2022 και 4,7% το 2023. Η Bank of America τοποθετεί ανάπτυξη στην περιοχή του 3%, ενώ η Capital Economics προβλέπει 5,5%. Οι βελτιωμένες προβλέψεις έρχονται παρά τις ευρέως διαδεδομένες προσδοκίες για συνέχιση του πληθωρισμού και ύφεση στην Ευρώπη. Άνοδο 33% σημείωσε ο βιομηχανικός κύκλος εργασιών τον Απρίλιο σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, σημειώνοντας μηνιαία άνοδο 2,6%.

Δυσμενώς επιδεινώνονται οι αυξήσεις στην ενέργεια και τα τρόφιμα εκτινάσσοντας περαιτέρω τον πληθωρισμό σε ύψη ρεκόρ 28 ετών. Η διαταραχή στην προσφορά και το κόστος της κάθε μορφής ενέργεια, καθώς και οι αυξήσεις των τιμών πρώτων υλών και τροφίμων οδηγούν την ΤτΕ να ψαλιδίσει τις αρχικές προβλέψεις για την ελληνική οικονομία και ανάπτυξη προβλέποντας υψηλό πληθωρισμό το 2022 στο 7,6%. Η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου κατά 55% τον Ιούνιο που επίσης επιβαρύνουν τις τιμές του ρεύματος αποτυπώνονται στη νέα αύξηση του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή της Eurostat. Οι πιέσεις σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις λόγω ακρίβειας είναι έντονες με τις καταθέσεις να παρουσιάζουν μείωση τον Μάιο.

Η Ελλάδα ανέβηκε τρεις θέσεις στην 21η στον Δείκτη Ελκυστικότητας Χώρας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, χάρη στον στρατηγικό εθνικό στόχο διπλασιασμού της εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ έως το 2030 και στα πρόσφατα εγκαίνια φωτοβολταϊκού πάρκου 204 MW, ενός από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Ένας νέος νόμος για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας πρόκειται να συντομεύσει τον χρόνο αδειοδότησης έργων ΑΠΕ από πέντε χρόνια σε 14 μήνες, μειώνοντας τον αριθμό των βημάτων από επτά σε πέντε και ψηφιοποιώντας τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων, εισάγοντας παράλληλα ένα πλαίσιο για την αποθήκευση ενέργειας. Οι φορείς εκμετάλλευσης ηλεκτρικού δικτύου Ελλάδας και Αιγύπτου συμφώνησαν να χρηματοδοτήσουν την αρχική ανάλυση κόστους-οφέλους για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου από τον προϋπολογισμό του REPowerEU. Η ΔΕΠΑ Εμπορική αύξησε το μερίδιο αγοράς της από 39% σε 55% μεταξύ 2020 και 2021. Τα κέρδη από τις συναλλαγές της εταιρείας το 2021 ανήλθαν σε 241,5 εκατ. ευρώ, ωστόσο τα αποτελέσματά της μετά από φόρους και μερίσματα παρουσίασαν ζημίες 23,3 εκατ. ευρώ.

Ένα φιλόδοξο σχέδιο για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους στοχεύει να κάνει τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Θεσσαλονίκης κόμβους μεταφοράς αγροτικών προϊόντων παρακάμπτοντας τη Μαύρη Θάλασσα. Το σχέδιο περιλαμβάνει προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ για ΣΔΙΤ για την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου του ΟΣΕ και άλλο 1 δισ. ευρώ για τη γραμμή Αλεξανδρούπολης. Σύμφωνα με την Alpha Bank, τα έργα υποδομής αποτελούν πλέον το 37% της προστιθέμενης αξίας και το 45% του τζίρου στον κατασκευαστικό κλάδο, εκτοπίζοντας τα κτίρια από την πρώτη θέση. Η τάση αναμένεται να συνεχιστεί έως το 2030, με 118 προγραμματισμένα έργα αξίας 43 δις ευρώ. Πέντε έργα ΣΔΙΤ με συνολικό προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ ενέκρινε η ειδική υπουργική επιτροπή, μεταξύ των οποίων ο αυτοκινητόδρομος Δράμας-Αμφίπολης, η αναβάθμιση ΕΟ2, το Φράγμα Ενιπέα, δύο νέα φράγματα στην Κρήτη και ένα αρδευτικό δίκτυο στην Ξάνθη.

Το ελληνικό ναυτιλιακό νηολόγιο ανέβηκε μια βαθμίδα στην κατάταξη που δημοσίευσε η Επιτροπή Μνημονίου του Παρισιού, καθιστώντας το το έκτο νηολόγιο υψηλότερης ποιότητας παγκοσμίως. Οι επενδύσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών σε πλοία μεταφοράς LNG πλησιάζουν τα 3 δις δολάρια από την αρχή του έτους, με 13 νέα πλοία επί του παρόντος σε παραγγελία. Τουλάχιστον 31 προτάσεις για έργα βελτίωσης που αφορούν τα λιμάνια των νησιών έχουν υποβληθεί στον γύρο χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ 2021-2027, με συνολικό προϋπολογισμό 167,3 εκατ. ευρώ.

Αισιοδοξία επικρατεί στον τουριστικό κλάδο, αφού πάνω από 14 εκατ. ταξιδιώτες έφτασαν στα ελληνικά αεροδρόμια τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, αντιστοιχώντας στο 86% των επιπέδων του 2019, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Οι διεθνείς αφίξεις τον Μάιο ξεπέρασαν τα επίπεδα του Μαΐου 2019. Υπάρχουν αυξανόμενα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι οι ταξιδιωτικές εισπράξεις φέτος θα επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα του 2019, παρά τις διακοπές των πτήσεων σε όλη την Ευρώπη. Το πρώτο τετράμηνο του 2022 έχει ανακτήσει το 87% των εισπράξεων του 2019 σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, ενώ η μέση δαπάνη ανά ταξίδι έχει αυξηθεί κατά 20,3%. Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στη Ρόδο από την αρχή του έτους ήταν 51% υψηλότερες από την ίδια περίοδο του 2019, υποδηλώνοντας ότι το νησί οδεύει σε υψηλό 10 ετών όσον αφορά την κίνηση κρουαζιέρας. Τουλάχιστον 417 αφίξεις έχουν προγραμματιστεί για ολόκληρο το έτος, σε σύγκριση με 258 το 2019.

Η Έκθεση της KPMG για το «Το μέλλον της ακίνητης περιουσίας και των κατασκευών» αναφέρει ότι ο κλάδος πρόκειται να επωφεληθεί από 6 δισ. ευρώ κτιριακών έργων στην Αττική και 13 δισ. ευρώ στη Βόρεια Ελλάδα.  Οι δημογραφικές τάσεις, η τεχνολογία και η κυβερνητική πολιτική θα είναι οι άλλοι σημαντικοί παράγοντες που θα διαμορφώσουν τη βιομηχανία. Τα Logistics είναι ο δεύτερος πιο ελκυστικός κλάδοςγια τους επενδυτές σε ακίνητη περιουσία, προσελκύοντας €200 εκατ. το 2021 σύμφωνα με στοιχεία, ενώ περίπου 250.000 τ.μ. σχεδιάζεται να δημιουργηθούν έως το τέλος του 2024.

Καλό μήνα!

Βασίλης Κορκίδης

1/7/22

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

To Top