ΝΑΥΤΙΛΙΑ

TANKER SHIPPING:Μιά δύσκολη χρονιά-οι μεταλλάξεις των ιών και η αργή διάθεση εμβολίων εμποδίζουν την ανάκαμψη

ΣΦΑΙΡΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ

Μετά από μια ταραχώδη χρονιά, η χαμηλή ζήτηση φαίνεται να μαστίζει την αγορά τους επόμενους μήνες σε συνδυασμό με πάρα πολλά πλοία που αγωνίζονται για πολύ λίγα φορτία τόσο στα τμήματα αργού πετρελαίου όσο και σε προϊόντα πετρελαίου.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΓΟΡΑΣ  ΔΕΞΑΜΕΝΟΠΛΟΙΑ

Απαίτηση οδηγών και ναύλων

Η πραγματικότητα της πανδημίας βρίσκεται στην αγορά των δεξαμενόπλοιων. Το ρεκόρ Q2 2020 είναι μια μακρινή μνήμη και, αντ ‘αυτού, η αγορά αντιμετωπίζει μια αργή ανάκαμψη με χαμηλή ζήτηση, μειώσεις αποθεμάτων σε χώρες κατανάλωσης (με προϊόντα ήδη όπου πρέπει να είναι και επομένως δεν μεταφέρονται δια θαλάσσης) και ζημιογόνο τιμές.

 

Ίσως το πιο αξιοσημείωτο παράδειγμα αυτού είναι το σημείο αναφοράς του εμπορίου του Κόλπου της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα, όπου τα κέρδη (έσοδα ταξιδιού – κόστος ταξιδιού) μειώθηκαν από 250.354 USD την ημέρα στα μέσα Μαρτίου 2020 σε -1.056 USD ανά ημέρα στις 15 Φεβρουαρίου. Τα έσοδα από το ταξίδι είναι τόσο χαμηλά που δεν καλύπτουν πλέον το κόστος ταξιδιού, πόσο μάλλον τα έξοδα λειτουργίας και χρηματοδότησης.

 

Τα μέσα κέρδη για ολόκληρη την αγορά είναι ελαφρώς καλύτερα στα 3.416 USD ανά ημέρα για ένα πολύ μεγάλο Crude Carrier (VLCC) στις 12 Φεβρουαρίου. Αλλά απέχουν ακόμη πολύ από αυτό που εκτιμά η BIMCO για την εξισορρόπηση (25.000 USD ανά ημέρα). Ομοίως, οι τιμές για τα πετρελαιοφόρα αργού πετρελαίου Suezmax και Aframax απέχουν πολύ από το εκτιμώμενο σημείο αναφοράς, κερδίζοντας μόλις 8.767 USD την ημέρα και 3.803 USD ανά ημέρα αντίστοιχα. Οι τιμές ναύλωσης διάρκειας ενός έτους επίσης αποτυγχάνουν να εξαντληθούν, πράγμα που σημαίνει ότι ορισμένοι ιδιοκτήτες που επιδιορθώνουν πλοία τώρα δέχονται καθημερινές απώλειες μερικών χιλιάδων δολαρίων για το επόμενο έτος. Μόνο λίγα πλοία παίρνουν αυτά τα μακροπρόθεσμα επιζήμια ποσοστά και το πράττουν απλώς επειδή οι ιδιοκτήτες και οι φορείς εκμετάλλευσης πιστεύουν ότι αυτό θα ελαχιστοποιήσει τις απώλειές τους και ότι ένας χρόνος στην αγορά θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες περικοπές στο εισόδημα.

Τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου έχουν επίσης κολλήσει πολύ κάτω από τα επίπεδα νεκρού σημείου. Μέχρι στιγμής φέτος, ένα LR2 έχει δει τα μέσα κέρδη μόλις 4.201 USD ανά ημέρα. Τα πλοία Handysize ήταν τα βυτιοφόρα προϊόντων με την καλύτερη απόδοση, ωστόσο, με μέσο κέρδος 5964 USD ανά ημέρα, δεν υπάρχει λόγος να γιορτάσουμε.

 

Όσον αφορά τη ζήτηση φορτίου, τα προϊόντα πετρελαίου επλήγησαν με διαφορετικούς τρόπους από την κρίση. ενώ μερικοί αναρρώνουν ήδη, άλλοι δεν έχουν δει ακόμη σημαντική ανάκαμψη. Οι συνολικές εισαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων στην ΕΕ έληξαν το 2020 κατά 19,6%, με το καύσιμο πετρέλαιο να έχει τη χειρότερη, κατακόρυφη πτώση 53,8% από έτος σε έτος. Στο άλλο άκρο της κλίμακας, οι εισαγωγές βενζίνης – που αντιστοιχούν στο 10,9% των εισαγωγών θαλάσσιου πετρελαίου στην ΕΕ – αυξήθηκαν 5,1% σε 17,4 εκατομμύρια τόνους. Σχεδόν το ήμισυ των συνολικών εισαγωγών, οι εισαγωγές πετρελαίου εσωτερικής καύσης μειώθηκαν στους 77,7 εκατομμύρια τόνους (-11,4%).

Σε αντίθεση με την Ευρώπη, η απόδοση των κινεζικών διυλιστηρίων ανέκαμψε γρήγορα από την πτώση της στην αρχή της πανδημίας, τελειώνοντας το έτος κατά 3%, με τον Δεκέμβριο να σημειώνει ρεκόρ υψηλή απόδοση 60 εκατομμυρίων τόνων. Η εγχώρια ζήτηση τροφοδότησε αυτήν την ανάκαμψη, καθώς οι εξαγωγές προϊόντων ραφιναρισμένου πετρελαίου μειώθηκαν κατά 7,5%. Κατά τη διάρκεια του έτους, οι κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 7,3%, ελαφρώς χαμηλότερες από την αύξηση του 10% στις εισαγωγές τόσο το 2018 όσο και το 2019, αλλά εξακολουθούν να ξεπερνούν σημαντικά τον υπόλοιπο κόσμο.

Πάνω από τον συνολικό ρυθμό ανάπτυξης 7,3%, οι κινεζικές εισαγωγές αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 211,3% το 2020 σε σύγκριση με το 2019, καθώς η πρώτη φάση της εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Κίνας σήμαινε επιπλέον 13,4 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου να αποστέλλονται σε όλη την κόσμος. Κατά τη διάρκεια του έτους, οι κινεζικές εισαγωγές ανήλθαν σε 19,8 εκατομμύρια τόνους, αφήνοντας τις ΗΠΑ ως τον ένατο μεγαλύτερο εξαγωγέα αργού πετρελαίου στην Κίνα. Αυτή η λίστα κυριαρχείται από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία από όπου η Κίνα εισήγαγε 84,9 εκατομμύρια τόνους και 83,6 εκατομμύρια τόνους, αντίστοιχα. Τα δύο παρέχουν το 31,1% όλων των κινεζικών εισαγωγών αργού πετρελαίου.

Συνολικά, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 6,3% το 2018, συνεχίζοντας την ανοδική τάση που ξεκίνησε όταν άρχισε η απαγόρευση των εξαγωγών αργού πετρελαίου στα τέλη του 2015. Πρόκειται για σημαντική επιβράδυνση από την αύξηση 52,5% το 2019 και 95,3% το 2020. Η αύξηση του τόνου ανά μίλι ξεπέρασε αυτή των τόνων, φτάνοντας στο 11,1%, καθώς οι υψηλότερες εξαγωγές προς την Ασία αύξησαν τις αποστάσεις ιστιοπλοΐας.

Τα πολλά χρόνια ισχυρής αύξησης των εξαγωγών αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ παρείχαν την απαιτούμενη ζήτηση για ναυτιλία με δεξαμενόπλοια. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν εξετάζουμε τις πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις πλεύσης μεταξύ των ΗΠΑ και της Άπω Ανατολής – τη μεγαλύτερη αγορά εισαγωγής – σε σύγκριση με εκείνες μεταξύ της Μέσης Ανατολής και της Άπω Ανατολής.

 

Μετά τα σοκ του περασμένου έτους, υπάρχουν ανησυχητικά σύννεφα στον ορίζοντα για τις εξαγωγές αργού πετρελαίου των ΗΠΑ. Η χώρα έχει υψηλότερο κόστος παραγωγής σε σύγκριση με τους άλλους κυρίαρχους παραγωγούς του κόσμου και το 2020 έχει συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους και τις επενδύσεις. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ αριθμούσαν 306 στα μέσα Φεβρουαρίου – 372 λιγότερες από ένα χρόνο νωρίτερα (πηγή: Baker Hughes). Αυτό θα περιορίσει την αύξηση της παραγωγής αργού στις ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια, ειδικά εάν η τιμή του πετρελαίου αποτύχει να αυξηθεί περαιτέρω. Τούτου λεχθέντος, η παραγωγή αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ δεν έχει μειωθεί όσο θα υποδηλώνει η μείωση του αριθμού των εγκαταστάσεων. Η μέση ποιότητα έχει αυξηθεί, δεδομένου ότι οι εξέδρες με τη χειρότερη απόδοση είναι οι πρώτες που κλείνουν.

Τα διυλιστήρια δυσκολεύονται επίσης, καθώς οι νέες κλειδαριές στην Ευρώπη και οι παγκόσμιοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί καθυστερούν την περαιτέρω ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου. Η μέση απόδοση των διυλιστηρίων στις ΗΠΑ τον Ιανουάριο μειώθηκε κατά 11,5% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο 2020, στα 14,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Στο 82,3% στα τέλη Ιανουαρίου, η χρήση των διυλιστηρίων των ΗΠΑ έχει ανακάμψει από τα χαμηλά της στα 60, αλλά παραμένει κάτω από το επίπεδο πριν από την πανδημία. Η ζήτηση και τα περιθώρια παραμένουν σε ύφεση και τα διυλιστήρια που ενδέχεται να είχαν κλείσει προσωρινά μόνο στην αρχή της πανδημίας, τώρα κλείνουν μόνιμα, επηρεάζοντας τη ζήτηση για εισροές αργού πετρελαίου.

Οι εξαγωγές προϊόντων πετρελαίου των ΗΠΑ, οι οποίες σε μερικές εβδομάδες στο τέλος του 2020 ήταν πάνω από τα επίπεδα της ίδιας περιόδου του 2019, έχουν ξεκινήσει το έτος 5,5% χαμηλότερα από το 2020, αλλά εξακολουθούν να αυξάνονται 2,1% από τις αρχές του 2019.

 

Η ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαϊκών προϊόντων στις ΗΠΑ έχει αναμιχθεί επειδή οι περιορισμοί επηρεάζουν στοιχεία της ζήτησης με διαφορετικούς τρόπους. Το παρεχόμενο προϊόν πετρελαίου μειώθηκε κατά 11% την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου 2021, σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα το 2020. Η βενζίνη μειώθηκε κατά 13% και τα καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών μειώθηκαν 54,7%, μετά από αύξηση του αριθμού των επιβατών πτήσης κατά τη διάρκεια των διακοπών έφτασε στο τέλος. Στις 7 Φεβρουαρίου, οι ημερήσιοι αριθμοί επιβατών πτήσης στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 62,4% σε σύγκριση με το 2020.

Ειδήσεις στόλου

Στο 2,5%, η αύξηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων πετρελαιοειδών που αναμένεται από την BIMCO είναι ισοδύναμη με την αύξηση 2,4% στην αγορά που σημειώθηκε το 2020. Η αύξηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί από 3,3% το 2020 σε 1,5% το 2021, κλείνοντας το στο χαμηλό σημείο της προκαταβολής 0,9% το 2018.

Μέχρι στιγμής φέτος, έχουν παραδοθεί 26 δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, συνολικού ύψους 3,7 εκατομμυρίων τόνων νεκρού βάρους (DWT), μαζί με 16 δεξαμενόπλοια προϊόντων πετρελαίου με συνδυασμένη χωρητικότητα 1,1 εκατομμύρια DWT. Κατά τη διάρκεια του έτους, η BIMCO αναμένει ότι οι παραδόσεις δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου θα φτάσουν τα 5,7 εκατομμύρια DWT και οι ολοκληρώσεις των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου θα μειωθούν από 18,7 εκατομμύρια DWT πέρυσι σε 14,2 εκατομμύρια DWT φέτος.

Από την αρχή του έτους, το βιβλίο παραγγελιών τόσο για τα πλοία πετρελαιοειδών αργού πετρελαίου όσο και για προϊόντα πετρελαίου έχει μειωθεί, καθώς έχουν παραγγελθεί λιγότερα νέα δεξαμενόπλοια (2,5 εκατομμύρια DWT) από ό, τι έχουν παραδοθεί, αντικατοπτρίζοντας τις ανησυχίες για τις προοπτικές και την τρέχουσα κατάσταση του δεξαμενόπλοιου εμπορευματική αγορά και για τους δύο τύπους πλοίων.

Οι κακές συνθήκες της αγοράς αρχίζουν επίσης να αντικατοπτρίζονται στη δραστηριότητα κατεδάφισης των δεξαμενόπλοιων. Η COSCO ξεχώρισε τον Ιανουάριο ανακοινώνοντας ότι διαλύει πέντε VLCC, τρία Suezmaxes, ένα Panamax και ένα δεξαμενόπλοιο Handysize. Αυτή η δράση από μόνη της φέρνει την κατεδάφιση των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου μέχρι το 2021 σε επίπεδα συγκρίσιμα με εκείνα ολόκληρου του 2020. Μόνο τέσσερα VLCC κατεδαφίστηκαν πέρυσι, μαζί με τρία πλοία Suezmax, έξι Aframax και τρία Panamax. Συνολικά, 21 πλοία προϊόντων πετρελαίου διαλύθηκαν το 2020.

Κατά τη διάρκεια του έτους, η BIMCO αναμένει ότι οι κατεδαφίσεις δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου θα ανέλθουν σε περίπου 7 εκατομμύρια DWT. Η κατεδάφιση δεξαμενόπλοιων προϊόντων πετρελαίου, από την άλλη πλευρά, αναμένεται να αυξηθεί από 1m DWT το 2020 σε 1,3m DWT το 2021.

Εκτός από τις αυξανόμενες κατεδαφίσεις, οι κακές προοπτικές για τη μεταφορά πετρελαιοφόρων αντικατοπτρίζονται στην αξία μεταπώλησης των μεταχειρισμένων πλοίων. Τον Ιανουάριο του 2020, η μέση αξία μεταπώλησης για ένα πενταετές VLCC ήταν 75,5 εκατομμύρια USD. ο μέσος όρος φέτος είναι 64,5 εκατομμύρια USD – απώλεια 11 εκατομμυρίων δολαρίων σε 12 μήνες. Οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων πετρελαιοφόρων προϊόντων έχουν μειωθεί ελαφρώς λιγότερο, με ένα πεντάχρονο LR1 να χάνει λίγο κάτω από το 10% της αξίας του για ένα χρόνο, από 32 εκατομμύρια USD σε 29 εκατομμύρια USD (πηγή: Intermodal).

Σε σύγκριση με μια ευθεία απόσβεση πάνω από 20 χρόνια, οι τρέχουσες τιμές VLCC είναι μεταξύ 10% και 20% χαμηλότερες, με ένα πενταετές VLCC πιο κοντά στην ευθεία τιμή απόσβεσής του, και ένα 10χρονο πλοίο το πιο μακρινό.

Άποψη

Η εκτεταμένη συμμαχία του ΟΠΕΚ (ΟΠΕΚ +), με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, πέρασε από το 2020 και οι αδυναμίες που αποκαλύφθηκαν από τον πόλεμο των τιμών του πετρελαίου δεν φαίνεται να ξεπεραστούν εύκολα. Στις αρχές Ιανουαρίου, ο όμιλος ανακοίνωσε ότι, ενώ η Ρωσία θα αυξάνει την παραγωγή τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, η Σαουδική Αραβία θα μειώσει εθελοντικά την παραγωγή της κατά 1 εκατομμύριο bpd. Οι διαφορετικές προσεγγίσεις αντικατοπτρίζουν την εστίαση των χωρών, με τη Ρωσία να θέλει να περιορίσει την αύξηση του μεριδίου αγοράς των ΗΠΑ και η Σαουδική Αραβία ανησυχεί για την παραγωγή που ξεπερνά τη ζήτηση.

Για τη ναυτιλία, εάν οι εξαγωγές της Σαουδικής Αραβίας στην Κίνα αντικατασταθούν από ρωσικό αργό πετρέλαιο, είναι καλά νέα, επειδή οι εξαγωγές από τη Μαύρη και τη Βαλτική Θάλασσα πρέπει να καλύπτουν μεγαλύτερη απόσταση από τις εξαγωγές από τη Μέση Ανατολή.

Καθώς η χρονιά εξελίσσεται και η παγκόσμια ζήτηση αργού πετρελαίου ανακάμπτει, η συμμαχία του ΟΠΕΚ + θα βρεθεί σε ένα σχοινί σχοινιού όταν πρόκειται να εξισορροπήσει τις περικοπές παραγωγής με τις απαιτήσεις των κυρίαρχων παραγωγών της. Για πόσους μήνες θα είναι η Σαουδική Αραβία πρόθυμη να μειώσει την παραγωγή της, ενώ άλλοι αντλούν περισσότερα; Και ποιο επίπεδο παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ προτίθεται να δεχτεί η Ρωσία; Με την ικανότητα του ΟΠΕΚ να καθορίζει όχι μόνο τις τιμές του αργού πετρελαίου, αλλά και τη ζήτηση για ναυτιλία δεξαμενόπλοιων – η οποία καθορίστηκε κατά τη διάρκεια του 2020 – θα είναι ένας βασικός παράγοντας για να παρακολουθήσουμε πώς αυτή η εκτεταμένη συμμαχία αντιμετωπίζει δύσκολες αποφάσεις φέτος.

Τον Φεβρουάριο του 2021, η Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (ΕΠΕ) εκτιμά ότι ο ΟΠΕΚ παρήγαγε 24,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, 3,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως χαμηλότερα από ό, τι το Φεβρουάριο του 2020. Αυτή είναι μια σαφής ένδειξη ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου δεν έχει ακόμη σημειώσει ισχυρή ανάκαμψη και με πολλές οι ήδη διαδεδομένοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί που έχουν ενισχυθεί ως απάντηση σε νέες μεταλλάξεις ιών και σε αργά προγράμματα εμβολίων σε πολλές χώρες, η ανάκαμψη φαίνεται να απέχει πολλούς μήνες.

Στην πραγματικότητα, η ΕΠΕ εκτιμά ότι θα χρειαστεί έως το 3ο τρίμηνο του 2022 για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου να επανέλθει στα επίπεδα του 4ου τριμήνου του 2019, με τη ζήτηση του 2021 να φτάνει στα 97,8 εκατομμύρια bpd. Πρόκειται για αύξηση 5,6 εκατομμύρια bpd από το 2020, αλλά εξακολουθεί να είναι 3,4 εκατομμύρια bpd από το 2019.

Η αργή ανάκαμψη της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου σημαίνει πολλούς μήνες δυσκολίας για τη ναυτιλία με δεξαμενόπλοια, με πάρα πολλά πλοία να αγωνίζονται για πολύ λίγα φορτία – εκτός αν κάτι απροσδόκητο για άλλη μια φορά συγκλονίζει την αγορά.

πηγή:BIMCO  Βαλτικό και Διεθνές Ναυτιλιακό Συμβούλιο

 

TANKER SHIPPING: A TOUGH YEAR AHEAD AS VIRUS MUTATIONS AND SLOW VACCINE ROLLOUT HAMPERS RECOVERY

By Peter Sand  in Copenhagen, DK  Posted: 25 February 2021

Overview

After a turbulent year, low demand looks set to plague the market in the coming months combined with too many ships fighting for too few cargoes in both the crude oil and oil product segments.

 

MARKET ANALYSISTANKER

Demand drivers and freight rates

The realities of the pandemic are setting in for the tanker market. The record-breaking Q2 2020 is a distant memory and, instead, the market faces a slow recovery with low demand, stock drawdowns in consuming countries (with products already where they need to be and therefore not being transported by sea) and loss-making rates.

 

Perhaps the most notable example of this is on the benchmark Middle East Gulf to China trade where earnings (voyage revenue – voyage costs) have fallen from USD 250,354 per day in mid-March 2020 to USD -1,056 per day on 15 February; voyage revenues are so low they no longer cover voyage costs, let alone operating and financing costs.

reed more:https://www.bimco.org/news/market_analysis/2021/20210225_tanker_shipping

 

 

Click to comment

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

To Top